Skialp Engadin: Piz Chalchagn 3154m.

22.02.2015
skialp-engadin-piz-chalchagn-3154m-

Švajčiarsko - Berninské Alpy - Engadin - Morteratsch Bahnhof

Engadin je úžasný svojou variabilitou podmienok pre skialpinistov. V ten deň som sa autom otočil kôli snehovej víchrici na Julierpasse, neskôr kôli hustému sneženiu na Maloji. Autom som potom zašiel až na Berninapass. Tu už bola viditeľnosť lepšia ale stále silný vietor. Vrátil som sa o kúsok nižšie smerom ku Pontresine, fronta nasúvajúca sa od JZ obtekajúc najvyššie vrchy Berniny a spol. tu vytvorila akési okno pekného počasia obklopené mrakmi všade naokolo.

Na parkovisku neďaleko stanice Morteratsch som hodil pár mincí do automatu (celý deň stojí 9ChF.) a vyrazil som s lyžami v ruke ku stanici a rovnomennému hotelu. Hneď po prejdení cez koľajnice som odbočil doprava na stopu vychodenú od snežníc, rozoznal som aj nejaké lyžiarske stopy.

pohľad_z_Piz_Muragl

Serpentínami v lese som sa prešlapanou stopou turistickým chodníčkom dostal na čistinku s chatkou, pokračoval som ďalej smerom hore až po križovatku turistických značiek. Odbočiť tu treba vpravo smerom na vyhliadku. Odtiaľ som pokračoval serpentínami priesekom v lese až nad pásmo lesa. Tu sa otvárajú výhľady nielen na okolité kopce ale aj na rozľahlú plošinu s pahorkami. Hotové bludisko.

Výstup na Piz Chalchagn vedie okrajom tohto bludiska. Stopa mi zakrátko zmizla, vietor urobil svoje a tak som sa musel orientovať len podľa terénu a hľadal som najlogickejšiu výstupovú trasu. Tú sa mi podarilo nájsť keď som vošiel do kuloáru otočeného na juh. Po vypadnutej lavíne som sa opatrne krátkymi serpentínami dostal na vrcholový hrebeň. Krátko pod ním je nepríjemné miesto, kde sa zvyknú ukladať snehové vankúše, strmosť tu dosahuje 35 stupňov.

výstupová_trasa_z_vrcholu_Piz_Morteratsch

Záver po vysneženom vrcholovom hrebeni som si už vychutnával. Treba dávať pozor na preveje na severnej strane. Dole som vzhľadom na podmienky zjazdoval veľmi opatrne popri mojej výstupovej stope.

Z vrcholu Piz Chalchagn sú výborné výhľady nielen na najvyššie vrcholy Berninských Álp ale aj do dolín Morteratsch a Val Roseg. Skialpových možností a variánt je v tejto oblasti neúrekom.

Čas výstupu 3-4 hod., prevýšenie 1250 v.m.

Fotky Skialp Engadin: Piz Chalchagn 3154m.