Piz Ot a Piz Spinas zo Samedanu

06.03.2024
piz-ot-a-piz-spinas-zo-samedanu

Švajčiarsko - Horný Engadin - St. Moritz - Samedan

Samedan - športový areál Muntarutsch, bezplatné parkovisko. Štartujeme po lesnej ceste stúpaním na Alp Muntatsch ktorú poznám hlavne z letného MTB. Na tomto mieste som kedysi dokonca absolvoval preteky do vrchu MTB. Cesta v lese je prekvapujúco upravená ratrakom a napriek nižšiemu stavu snehu na slnečnej strane je v celom stúpaní príjemný povrch a tak môžeme v kľude kecať a šlapajúc vedľa seba naberať výšku.

Dnešnú túru vyberá Beat, chatár z Forna bývajúci tohto času s rodinou v Samedane. Chata je ešte zavretá a tak máme možnosť spolu niečo podniknúť. Prichádzame na Alp Muntatsch 2188m. a pokračujeme už nad lesom po pasienkoch smerom do sedla (2426m.) pod vrcholom Cho d´Valletta. Odtiaľto sa nám otvára výhľad na oblasť v okolí Piz Ot (3247m.) ktorý je dominantný vrchol tejto minioblasti.

Spinas_vpravo

Sneh po dlhšom období tepléno a pekného počasia pripomína jarné firny. Beat ukazuje na Spinas. Nikdy som tu v zime nebol a tak sa poteším novému vrcholu. Hore vystúpime hrebeňom vpravo dole zlyžujeme kuloárom s mierne odmäknutým firnom. Prekvapujúco výborná lyžovačka. Beat si dal z vrcholu diretku ja som opatrne tú časť obišiel naistotu po výstupovej stope.

Nalepíme znovu pásy a stúpame smerom ku Piz Ott. Nemáme žiadny pevný plán. Kvalita snehu už v zjazde nebude asi to čo zo Spinasu. Beat je architekt dnešnej túry a keď pod vrcholovou časťou Ottu povie, že ideme až hore tak ma to celkom poteší. Je to pre mňa veľký nezvyk aby ma niekto na túre takto potiahol a ešte ku dvom pre mňa novým zimným vrcholom.

Piz_Ot_a_vrcholový_komín

Na Otte som už bol v lete ale toto je niečo iné.. V závere necháme lyže pod komínom vedúcim na vrchol a obujeme mačky. Ľahšie lezenie a sme hore. Parádne a hlavne nové výhľady na všetky strany. Zliezanie je ako vždy delikátnejšie ako výstup ale nie je to zlé...

Berninské_Alpy_z_vrcholu

Lyžovanie v hornej časti je s kôrou a nekvalitným snehom ale už po chvíli sa to zlepší a dá sa. Natraverzujeme pod sedlo Valletta a nalepíme posledný tretí krát pásy. Krátky výšlap a v zhoršujúcej sa viditeľnosti traverzneme na vítaný zjazd po zjazdovkách až do Samedanu. Efektná fotka za úspešnou túrou. Tie možnosti sú tu fakt nekonečné...