Parádne žiletkárske stúpania: Veľká dolina pod veľkofatranským Kľakom

01.07.2021
paradne-ziletkarske-stupania-velka-dolina-pod-velkofatranskym-klakom

Veľká len názvom, inak nenápadná dolinka na severe Turca, ústiaca svojím potokom do Váhu v Nolčove. Tiež ju asi na piatich kilometroch „postihol“ okolo roku 2010 nový eurofondový asfalt, takže dnes je to parádny tréningový terén pre žiletkárov, vhodný na horúce letné dni. Bonusom sú tri studničky cestou hore a nie veľmi strmý sklon. Len v spodnej časti jeden „schodík“ v zúženej časti doliny a horný asi kilometer – to sú tie najprudšie miesta.

Prístup jednoduchý: buď po tichej, ale kopcovitej ceste SNP od Sučian cez Podhradie (chce to najmä v závere dobré brzdy), alebo pohodlnejšie od rušnej hlavnej I/18, cez Krpeľany popri elektrárni. Nolčovo je maličké, stúpanie začína priamo pri smerovníku na „námestí“. Je to cyklotrasa aj zelená turistická značka, ozaj niet kam zablúdiť. Len na začiatku idú cez dedinu jednosmerky: pravou hore, ľavou dole. Pár stoviek metrov pomedzi domy, potom taký úzky zelený „tunel“ a vynorenie pri chate, kde bola nedávno aj prvá studnička. Ktovie prečo jej prístrešok zrušili, ale voda sa nabrať dá. Lepší prístup k vode je ale pri tej najvyššie položenej studničke:

Od chaty potom už začína dolina. Keď je širšia, sklon je mierny, keď sa zúži, pritvrdí. Z lesa vtedy vykukujú aj skalné vežičky, vedľa zurčí potok a čím vyššie, tým je nad hlavou viac tieňa. Po takých piatich kilákoch cesta preskakuje potok a po ďalších pár stovkách metrov je tu záver cyklotrasy, ale najmä asfaltu. Dá sa samozrejme pokračovať po ceste pohodlne až do sedla Príslop, ale to už chce aspoň gravel.

Cestou dole žiadne zákernosti, asfalt stále „drží formu“. Len miestami ak z bočných svahov ťahali drevo, trochu bordelu. Kto by nemal dosť a potreboval by potrénovať vyššiu intenzitu, pre toho je tu „nolčovská cintorínska stojka“ – kratučké, ale asi najprudšie miesto na ceste SNP (preto som tie dobré brzdy spomínal), ktoré začína odbočkou priamo dole v dedine. Až sa divím, že tam ešte nie je segment. Ale oplatí sa hore vylámať – odmenou je pohľad na panorámu hrebeňa Krivánskej Malej Fatry.

Tip na záver: hneď pod Nolčovom po mostíku pre peších na druhú stranu Váhu a kúpanie na štrkoviskách pri Krpeľanoch.