Markušovský skalný hríb

18.05.2021
markusovsky-skalny-hrib

Neďaleko Spiškej Novej Vsi sa nachádza obec Markušovce. Pri nej sa v skalnom zlome vinúcom sa krajinou ponad riečku Hornád nachádza známy prírodný útvar - Markušovský skalný hríb. Nie je to však jediná zaujímavosť v okolí. Hneď v dedine je toho viac, čo sa vidieť oplatí. Parkujeme na parkovisku pred kaštieľom zo 17. storočia. V parku za ním je známa stavebná pamiatka letohrádok Dardanely a neďaleko odtiaľ sa ešte nachádza stavba Markušovského hradu. V kaštieli sa nachádza múzeum starožitného nábytku.

Ku skalnému hríbu sa dostanete z dediny od parkoviska po žltej značke. Je to nenáročná prechádzka, pozor však na dni po daždi, chodník totiž vedie cez pasienky na nive rieky. Samotný skalný hríb je kuriozita, akých tu v okolí zas tak moc nemáme. Keď sa človek pozrie na tú mäkkú usadeninu tvoriacu nohu hríba, tak je mu jasné, že navždy to tu nebude...

Pri návrate sa nám ešte podarí zaimprovizovať a spraviť okruh. Takto sa nám podarilo vyhnúť sa blatu. Cestou späť ešte očami hladíme svah nad prvými domčekmi Markušoviec. Obyvateľov asi moc netrápi, že vo svahu nad ich záhradami vidieť stopy vrásnenia z treťohôr. To už bolo predsa len dávno.

Rázovitý kraj na brehoch riečky Hornád skôr zaujímajú otázky typu: "Ako ďalej osadníci?" Ale tu už sa z treťohôr dostávame ku celým horám problémov dnešnej doby...