Fortezza - kľúč od Berniny

04.08.2021
fortezza-kluc-od-berniny

Švajčiarske - St.Moritz - Berninské Alpy

Bernina so svojím Biancogratom je najväčším ťahákom tejto oblasti ktorá ale ponúka oveľa viac ako jednu päťhviezdičkovú túru. Jedným z najdôležitejších dopravných uzlov v spojení s Berninou je skalný hrebeň Fortezza. Nachádza sa pod hrebeňom Bellavisty a je významným kľúčovým miestom pre všetkých ktorí idú na Berninu normálkou z Diavolezzy prípadne z doliny Morteratsch alebo sa práve z Berniny vracajú po výstupe Biancogratom.

Tento skalný hrebeň je ale dôležitou dopravnou tepnou nielen v spojení s Berninou ale otvára prístup aj ku ďalším vrcholom ako je už spomínaná Bellavista, Zupó, Argient, Crasta Aguzza ale umožňuje aj napríklad kompletný treverz Palú-Spinas prípadne prechod v smere Passo di Sasso Rosso.

Prečo je tento skalný hrebeň taký dôležitý? Odpoveď je jednoduchá: lebo ľadovec... Áno ľadovec všade naokolo je prakticky nepriechodný a tak všetky cesty do oblasti najvyšších vrcholov z tohto smeru vedú práve tade, pomerne ľahkým 2+ a dobre odisteným skalným hrebeňom.

Za tie roky môjho pôsobenia v oblasti som tadiaľto išiel iba raz keď som v dobrých zimných podmienkach s lyžami Fortezzu obišiel po ľadovci. Niečo podobné je ale možné iba v naozaj dobrých podmienkach konca zimy. Od mojej túry už prešlo asi 8 rokov a ľadovec sa výrazne zmenil k horšiemu. Aj preto som už dlhšie mal na pláne v rámci jedného rýchleho výpadu preskúmať samotný hrebeň, tak aby som ho dobre spoznal a vedel sa naňho pripraviť v prípade nejakej túry do oblasti.

Samotný prieskum sa mi nedávno konečne podaril. Naľahko som vybehol z doliny Morteratsch kde som nechal zamknutý bajk. Počasie a podmienky mi dovolili prísť až ku hrebeňu a celý ho preliezť hore i dole. Nemal som so sebou žiadnu výstroj a tak som k nemu pristúpil s rešpektom a opatrnosťou. Pri postupe hore som si dobre obzeral kľúčové miesta a jedno som si aj hneď pár metrov zliezol aby som získal potrebnú istotu.

Fortezza_a_posledná_veža_pri_postupe_hore

Hrebeň Fortezza je ostrý skalný hrebeň kde pri ideálnej línii ktorá je kvalitne vyznačená žltou farbou nenatrafíte na miesta ťažšie ako 2+. Pozor ale expozícia hlavne pri zliezaní vie aj z tejto obtiažnosti vytvoriť nebezpečenstvo. Hrebeň je ale okrem dobrého značenia aj veľmi kvalitne a nahusto osadený istiacimi bodmi a zlaňákmi. Pre ľudí vracajúci sa z prechodu Berniny spomínaným Biancogratom by nemal spôsobiť žiadny problém, keďže na Bernine už prešli o stupeň ťažšie úseky...

záver_skalného_hrebeňa,_začína_terasa_Bellavisty,_ľadovec_a_trhliny

Problém by tu ale samozrejme mohli spôsobiť zlé snehové a poveternostné podmienky. Aj keď touto trasou je celkom hustá premávka vodcov s klientami tak spoliehať sa nato, že trasa cez ľadovec bude prešlapaná a zlaňáky na Fortezze budú očistené spod čerstvého snehu nie je celkom na mieste...

Prechod terasou Bellavisty aj s úsekom cez ľadovec po chatu Marco e Rosa vie byť pri zhoršení počasia orientačne veľmi náročný. Preto je dôležité byť nato pripravený a mať adekvátnu výstroj (GPS, kompas, výškomer, telefon so stiahnutou mapou, powerbank...)